Biografic, Drama

[REVIEW] The Danish Girl (2015)

daneza“ “It doesn’t matter what I wear. When I dream, they’re Lili’s dreams.”

  • Regizor: Tom Hooper
  • Actori: Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Amber Heard, Adrian Schiller, Ben Whishaw, Mathias Schoenaerts
  • Gen: Drama, Biografic
  • Premii: 12 premii, 42 nominalizar1 (la 4 ian)
  • Tara: SUA, Germania, UK
  • Durata: 119 minute

“Love in a Cold Climate”, “Daniel Deronda“, “The King’s Speech” si musicalul (patriotic fara sa fie nevoie) “Les Miserables” confirma afinitatea pe care Tom Hooper o are pentru productiile de epoca. De data asta isi trimite publicul in perioada anilor ’20, pentru a surprinde cu modificari (radicale uneori) povestea primului caz inregistrat pentru schimbare de sex. Din colaborarea recenta cu Guilermo del Toro pentru “Crimson Peak” scenarista Lucinda Coxon pastreaza interesul pentru redarea fidela a unor vremuri trecute. Insa “The Danish Girl” ii pare mai apropiat ca stil cu “The Heart of Me”. Si rezultatul final, mai ales interpretarile ajuta sa il includem in lista celor mai bune productii ale anului trecut, in pofida lipsei de empatie a publicului needucat sa inteleaga un astfel de discurs cinematografic.

In mainile altcuiva, povestea lui Lili Elbe ar fi putut fi una mai putin romantata/ romantica, tinzand poate spre bolnavicios si condamnabil, insa regizorul britanic este atent si jongleaza cu precautie in redarea biopicului pe marele ecran. Indiferent ca vorbim de ghidarea actorilor sau de profunzimea pentru care opteaza in prezentari menite sa il/o intelegem. Si ii iese ceva fantastic. Cu toate ca discutam despre o abordare emotionanta, sensibila, nu risca mai mult pentru a deveni mai murdar, mai dur, mai interesat de nefericire, durere si confuzie. Desigur, momentele cand personjul rataceste si dialogheaza cu el insusi sunt multe si te izbesc binisor (vezi scena cu oglinda).

La inceput il cunoastem pe Einar, un pictor de succes care recreaza peisajele zonei rurale unde a copilarit. Este casatorit cu Gerda, sotia care traieste in umbra, desi face portrete valoroase. O rugaminte ce pare banala, deschide amintiri ingropate in memorie, si Einar accepta un joc, unul care il obliga sa adopte haine si atitudini feminine, doar pentru a descoperi ca ar putea fi prizionierul propriilor minciuni. Incepe curand sa se indoiasca de faptul ca ar trebui sa fie barbat si, incurajat initial de Gerda, Lili – alter ego-ul lui Einar care renunta la tinutele masculine, este tot mai prezenta. Greseala se traduce ulterior in perturbari psihologice. Imi place la nebunie cum s-au redat dificultatile cu care Gerda penduleaza in conversatiile cu cele doua personalitati, undeva intre frustrare, durere, umilinta si (ne)intelegere.

Fara sa para vreo clipa caricatural, Eddie Redmayne uimeste din nou. Transformarea in Daneza, ar putea sa ii aduca din nou in portofoliu multe premii. Ajutat de Alicia Vikander, cu al carei personaj dezvolta o legatura caustica initial, domnul duce gesturile feminizarii pana la un nivel artistic cand nu mai par imprumutate, ci mai degraba ca ii apartin. Un film mai mult despre decenta, despre cautari si despre indrazneala de a fi diferit, intr-o luma care condamna. Mai putin despre dragostea care te face sa te simti in siguranta, ci mai degraba despre iubiri traduse prin compasiune.

Cu filme ca “The World According To Garp” (bun si premiat), un favorit al criticilor – taiosul “Boyd Don’t Cry” sau amarul “Transamerica” in spate, “The Danish Girl” duce mai departe un subiect abordat rareori. Dispune de o cinematografie stralucitoare si trateaza cu indulgenta si rafinament un subiect de altfel mai dur decat in aparenta.

Filmul intra in cinematografe din 8 ianuarie si este distribuit de Ro Image.

Vizionare trailer:

Loading...

Vezi si...

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Concurs

CineAmator pe Facebook

Primește articolele pe mail