Biografic, Special

First Man (2018) [CRONICA]

First Man 2018:

„That’s one small step for man, one giant leap for mankind.

  • Regizor: Damien Chazelle
  • Actori: Ryan Gosling, Claire Foy, Jason Clarke, Christopher Abbott, Ethan Embry, Corey Stoll, Shea Whigham, Patrick Fugit, Olivia Hamilton
  • Gen: Drama, Biografic
  • Premii: niciun premiu, doua nominalizare (la data publicarii)
  • Tara: SUA
  • Durata: 141 minute

„First Man” este o drama biografica regizata de Damien Chazelle, filmul marcand a doua colaborare dintre regizor si Ryan Gosling dupa muzicalul „La La Land”. Avand la baza cartea „First Man: The Life of Neil A. Armostrong” scrisa de James R. Hansen (autor dublu nominalizat la Pulitzer), productia pune in scena povestea Apollo 11. Adica cea despre prima misiune pe Luna, despre prima expeditie umana – de altfel un demers istoric. Se pune accent mai ales pe viata astronautului Neil Armstrong si datele care l-au motivat pe acesta sa accepte misiunea – cu diverse interventii care sa faca povestea mai dramatica. Scenariul este redactat de domnul care a scris si pentru extraordinarul „Spotlight”, deci un punct grozav de pornire ca referinta.

Cu premiera la Festivalul de Film de la Venetia, filmul s-a bucurat de o primire cu ovatii. Este simplu de inteles de ce reactiile au fost acestea si de ce s-au inchis ochii la stilul de filmare shakky camera. Este obositor, este haotic uneori, dar intr-adevar asta confera o anuminta senzatie de autenticitate.

Desi performantele actorilor principali – Gosling si Claire Foy – sunt memorabile, unul dintre cele mai bune aspecte ale filmului o reprezinta o anume scena. Mai exact, secventa cand se ajunge, in final, pe Luna. Secventa este orchestrata inainte de o coloana sonora fantastica (uimitor Justin Hurwitz cu al lui „The Landing”), pentru ca apoi sa fie intrerupta de o liniste sufocanta pentru ca in spatiu sunetul nu se aude. Daca pana atunci totul a parut personal, apoi intregul filmul nu mai este doar al lui, ci al tuturor. Secventa este redata strict din perspectiva lui Neil Armstrong – viziunea fizica si psihica fiind minunat redata, spectaculos.

Povestea este cunoscuta, cel putin in linii mari, dar nu producatorii s-au limitat doar la Neil si ne arata si alte interventii si contributii. Desi stii deja unde si catre ce se indreapta intreaga actiunea a filmului, ca de altfel si personajele este interesant de urmarit ce s-a intamplat pana la acel moment pivotant in istoria omenirii.

Se surprinde perioada 1961-1969, explorandu-se mai exact cum a devenit posibila cea mai periculoasa misiune din istorie. Parca mi-ar fi placut sa aflu ceva mai multe secrete de culise si sa nu imi fie atat de evident ca toata goana asta dupa „a fi primul”, nu a fost doar o chestie de orgoliu, de a intrece Rusia. Dar Chazelle gaseste o reteta care a lucrat in favoare filmului si a ales ca inainte sa faca o drama despre eforturile unei echipe, o biografie despre suferinta unui om.

Filmul ramane unul ravasitor de realist mai ales ca metoda de redare a povestii, o experienta autentica ce te transporta in mijlocul actiunii. Ba chiar s-au inserat in montaj si inregistrari reale din programul spatial. Insa, din nou, stilul shakky camera imi pare ca a lucrat in defavoarea filmului. Desigur, Chazelle (prima oara fara un film cu conotatii muzicale si fara un scenariu unde intervine) este atent sa creeze conflicte ofertante pentru personaje si are grija sa dezvolte dramele protagonistilor – mai ales a cuplulu Armostrong – pentru a intelege intcomai fundalul.
„First Man” pare gandit ca un documentar, pana si tonurile de redare a peliculei fiind sepia, pentru a surprinda perioada in care actiunea are loc. Ca date tehnice as mentiona ca reusite si efectele speciale, atat pe cele de la antrenamente, cat si pe cele din spatiu, care sunt creionate convingator pentru un impact vizual puternic. Scenografia contribue extrem de mult, impreuna cu designul si CGI-ul la schitarea unor detalii care te fac sa crezi ca s-a dat un test la stiinta. Plus ceva speranta si vointa pentru un deznodamant fericit.
In ciuda putinelor obiectii – tehnica de filmare sau zgarcenia cu detaliile mai picante, filmul este unul in care ambitia personajelor egaleaza tehnica de filmare si care te plimba prin tragedii si drame personale fara sa faca din asta neaparat un santaj emotional. Poate ca uneori tinde sa devina mai patriotic decat as digera, dar macar ne-au privat de renumita scena cu steagul si s-a optat mai degraba pentru replica si mai populara. Intra intr-un top alaturi de „Apollo 13” si „The Right Stuff”, cel putin pentru contextul similar.

Filmul intra in cinematografe din 12 octombrie in cinematografe. „First Man” este distribuit d RoImage.

Vizionare trailer:

Vezi si...

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

CineAmator pe Facebook

Primește articolele pe mail