CineCronici, Drama, Romantic

[REVIEW] Brooklyn (2015)

Brooklyn_1Sheet_Mech_7R1.indd”You’ll feel so homesick that you’ll want to die, and there’s nothing you can do about it apart from endure it. But you will, and it won’t kill you. And one day, the sun will come out you might not even notice straight away-it’ll be that faint. And then you’ll catch yourself thinking about something or someone who has no connection with the past.

  • Regizor: John Crowley
  • Actori: Saoirse Ronan, Emory Cohen, Domhnall Gleeson, Jim Broadbent, Julie Walters.
  • Gen: Drama, Romantic
  • Premii: 24 premii, 127 nominalizari (la data publicarii)
  • Tara: SUA
  • Durata: 123 minute

Povestea mea cu ‘Brooklyn’ incepe cu aproape un an si jumatate in urma, cand filmul era doar un proiect. In calitate de promotor al filmelor de epoca, am urmarit evolutia productiei, pentru a-mi castiga increderea cand vedeam primul trailer si BBC ma santaja, din nou, cu ceea ce stiam ca avea sa devina un produs apreciat. Si am avut dreptate (lauda-ma gura, dar asta e povestea si cu ‘Room’).

Scenaristul Nick Hornby (‘Wild’, ‘An Education’) a adaptat povestea dupa romanul cu acelasi nume, semnat de Colm Tóibín.

Am mai urmarit aceasta formula – adaptarea imigrantilor in tara gazda – dar rezultatele nu au fost (atat de) spectaculoase. Nu pot neglija insa dramatismul cu care o familie se acomoda pe taramul tuturor posibilitatilor (vezi filmul lui Jim Sheridan ‘In America’), de ciocnirea culturilor in ‘House of Sand and Fog’ sau de incercarea recenta cu ‘The Immigrant’ cand se oferea doar o solutie pentru supravietuire. Niciunul nu a surprins insa, mai profund, suferinta pricinuita de dorul de casa. Pentru ca la final imigrarea sa fie idealizata.

O poveste amaruie, indulcita cu putin romantism, despre sacrificiu, alegeri, constrangeri, datorie, angajamente si pierderi. Saoirse Ronan este senzationala in portretizarea lui Eilis Lacey, reusind sa nu para nicio secunda fada sau falsa in orchestrarea emotiilor. Aceasta este o tanara irlandeza care alege sa urmeze visul american. Este incurajata de sora, limitata de optiunile din tara si ajutata de un preot stabilit acolo. Abandonandu-si caminul, lasa in urma mama fragila si sora capabila, pentru a pleca spre Brooklyn, unde spera sa se iveasca oportunitati. Odata stabilita intr-o pensiune si cu un loc de munca stabil, gaseste si dragostea.

Tony Fiorello, interpretat de Emory Cohen este cuprinzator si capabil. Se remarca prin usurinta cu care ne lasa sa cunoastem un baiat timid, visator, educat. Si indragostit. La fel de indragostit ca personajul lui Domhnall Gleeson, acesta adaugand o atitudine mai sigura si rationala. Fara sa impresioneze insa.

Drama evita capcanele unui film romantic. Framantarile interioare ale personajului Eilis sunt principala sursa exploatata de film, insa nu asta salveaza filmul. Cu toate ca ii urmarim evolutia si vedem cum se schimba sub ochii nostri: de la o fata timida se transforma intr-o femeie implinita, educata si sigura din punct de vedere profesional si personal. Aici din nou face o treaba excelenta Saoirse, cea careia filmul ii apartine. Nu ne lasa sa vedem o eroina naiva, ci una mai degraba precauta. Daca prima parte a filmului se ocupa sa ne arate insecuritatea protagonistei, a doua jumatate ne lasa sa judecam si sa ne indoim de integritatea acesteia. Doar pentru a ne agata de ceea ce am cunoscut pana atunci si speram ca alegerea va fi cea pe care o vrem si credem potrivita/corecta.

Crowley este constient de potentialul povestii, insa opteaza mai degraba sa exploateze distributia si insista in close-up-uri pentru a cunoaste personajele in baza expresiilor.

Prin fidelizarea unei perioade vintage cu tonuri vizuale pentru autenticitate, ‘Brooklyn’ este superb interpretat. Unul dintre filmele mele preferate, ma lasa cu nostalgia si contemplarea unor gesturi care nu mai exista. Un film de epoca rafinat si sensibil (cantecul galic), modern si cu un farmec aparte old-fashioned. Succesul ii este asigurat tocmai prin simplitate si prin modul in care se reliefeaza examenul maturitatii. Sau pentru cum se surprinde dezbaterea pentru alegerea intre confortul trecutului si incertitudinea viitorului, intre aici si acolo, intre el si celalalt.

Filmul a fost urmarit in cadrul maratonul filmelor de Oscar la Grand Cinema & More si ruleaza pana pe 4 martie.

Vizionare trailer:

Loading...

Vezi si...

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.