Seriale

[REVIEW] Valea Muta 1×01 – miniserie romaneasca la HBO

valea-muta-poster-1HBO s-a distantat inca de la inceput de multe posturi de profil, televiziunea aducand pe micul ecran cele mai noi filme si premiere, dar mai ales seriale originale. HBO Europe a filmat si produs recent in Romania productia glamour care reusea sa ofere o alta imagine a Capitalei „Ramai cu mine”, insa adevaratul succes s-a bifat cu visceralul „Umbre”. A fost printre cele mai discutate seriale autohtone si a generat un val de aprecieri in randul audientei, pustimea intrecandu-se in meme-uri sau in reformulari de replici.

„Valea Muta” este insa putin mai indraznet decat predescesorul sau. La invitatia HBO Romania am avut ocazia sa urmaresc primul episod, alaturi de presa, iar apoi am participat la un Q&A alaturi de actorii principali si de o parte din echipa de productie. Miniseria de patru parti va avea premiera in Romania pe 23 octombrie, ocazie cu care, din nou, veti (re)descoperi locuri din tara (Brasov mai ales), ofertante pentru turnarea multor cadre cu vibe-ul unor veritabile thrillere nordice .

De altfel, asemanarea nu este intamplatoare, intrucat „Valea Muta” este remake al unei miniserii norvegiene Øyevitne („Eyewitness”). Adaptarile si modificarile din scenariul de fata il fac mai usor de pliat pe pretentiile publicului romanesc, ceea ce mi se pare foarte interesant (locatii, limbaj, conflicte, comunitati).

Subiectul, care inca din pilot vine cu cateva twisturi, pare destul de simplu la prima vedere. Doi adolescenti nimeresc la locul nepotrivit, in momentul nepotrivit si sunt martorii unei crime. Pentru ca vor sa ascunda relatia dintre ei, pe care nici ei nu sunt siguri cum sa o catalogheze, prefera sa ascunda prezenta lor acolo si sa nu se implice in niciun fel in ancheta desfasurata de politia locala, care curand trezeste interesul DIICOT. Pe masura ce lucrurile avanseaza, cei doi sunt tot mai vulnerabili si sunt prinsi intr-o retea cu ramificatii dintre cele maipericuloase.

„Nu spunem nimanui nimic”

Filmul atinge cateva teme tabu care descretesc (incearca) timid prejudecatile – homosexualitatea, discutiile rasiale, retelele de crime – dar si unele mai delicate ca diferenta dintre generatii, contrastele sociale, raporturile defectuoase ale functionarii institutiilor statului, coruptia sau comunitatile defavorizate (personajele rrome vorbesc limba lor, un plus pentru veridicitate). Se arata, intr-un mod deloc stangaci, imaginea unei lumi de care suntem constienti si pe care o negam: cea a crimelor, a interlopilor, dar si a teama de a ne lasa cunoscuti asa cum suntem in fata celorlalti pentru a pastra aparenta normalului.

Cu puternice influente de thriller, „Valea Muta” nu se teme sa devina dramatic atunci cand scenele impun asta (vezi discutia din inchisoare), iar relatiile dintre personaje au tendinta sa se transforme usor in conflicte care vor scapa de sub control. Desi pare ca nu aduce ceva nou genului, calitatea intregului proces de creare – rezultatul – este de apreciat, pentru ca nivelul la care s-a facut pelicula este extraordinara din mai multe puncte de vedere: sunet, imagine, joc actoricesc, regie.

Nu se pierde timpul cu detalii care distrag atentia, astfel ca episodul pilotul incepe in forta si iti face imediat cunostinta cu cine trebuie, dar si cu intriga pe care o afli inca din primele minute. Totusi, in ciuda „grabei” de a afla cat mai mult si cat mai repede, reusesti cumva sa cunosti destul de bine istoricul protagonistilor; desi informatii concrete despre cine sunt, ce legaturi au si ce vor, se primesc pe parcurs, iar unele sunt de-a dreptul surprinzatoare.

„Daca incepem sa vorbim, povestea asta n-o sa se mai termine niciodata.”

In rolurile principale ale celor doi tineri apar Theodor Soptelea (marea surpriza; retine delicatetea, naivitatea si incapatanarea intr-un singur rol) si Vlad Balan (la debut, dar stapan pe personaj). Rodica Lazar („Orizont”, „Carmen”) si Emilian Oprea („De ce eu?”, „Autoportretul unei fete cuminti”) se remarca cu tarie: presimt un duel interesant intre cei doi, ambii fiind taiosi si radicali cu rolurile lor. Ii veti mai recunoaste pe Corneliu Ulici, Alexandra Fasola, Ovidiu Niculescu, Mihai Calin, Alina Berzunteanu, Mihaela Trofimov, Remus Margineanu, Ioan Tiberiu Dobrica.

Cu destul material pentru a deveni controversat, dar suficient de realist pentru a ramane ferm in conturarea realitatii societatii romanesti, „Valea Muta” are un prim final de episod de-a dreptul senzational – de la planurile cu care se face introducerea unui personaj, pana la revelatia surprinzatoare care te nauceste putintel, mai ales ca importanta in desfasurarea urmatoarelor evenimente.

Marian Crisan („Orizont”, „Rocker”, „Morgen”) s-a ocupat de regie, iar de imagine  Tudor Mircea („Comoara”, „Cand se lasa seara pestre Bucuresti sau metabolism„). Noua producție HBO Europe realizata in Romania, „Valea Muta”, va avea premiera pe 23 octombrie, de la ora 20:00 la HBO si HBO GO. Primul dintre cele patru episoade ale seriei va fi difuzat la HBO pe 23 octombrie, de la ora 20:00 si va fi disponibil fara abonament pe HBO GO.

Vizionare trailer:

Vezi si...

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

CineAmator pe Facebook

Primește articolele pe mail