Despre bani și sânge – cronica, nou serial FOCUS SAT

• Gen program: dramă, thriller
  • Creator: Xavier Giannoli
  • Actori: Vincent Lindon, Niels Schneider, Ramzy Bedia, Judith Chemla, David Ayala, Olga Kurylenko, Yvan Attal, André Marcon, Victoire Du Bois, Matthias Jacquin, Lyes Kaouh
  • Premii: Cel mai bun serial de televiziune Paris Film Critics Association Awards (la data publicării)
  • Episoade: 12
  • Disponibilitate: integral din 13 mai în aplicația Focus Sat

„Despre bani și sânge” este ceea ce aș putea descrie ca un serial despre realitatea modernă a unei lumi în continuă schimbare, despre lăcomie și despre goana după supraviețuire, indiferent de cum arată aceasta. Seria thriller reușește să surprindă povestea unei escrocherii fiscale, care ar putea fi “cea mai spectaculoasă din acest secol”, așa cum a fost titrată în procese. Vorbim despre un caz care a depășit la nivel de fraudă cam tot ce s-a mai întâmplat până atunci, atât ca număr de persoane implicate, cât mai ales ca daune financiare înregistrate. La vremea incidentului s-a scris inclusiv în ziarele locale, așa că s-ar putea să fi auzit despre el (o să-ți dai seama imediat dacă știi despre ce povestesc).

Povestea funcționează (mai ales) ca studiu de caz pentru analiștii financiari, dar a devenit ulterior subiect de film (Carbon, din 2017), de carte (D’argent et de sang: Le roman vrai de la mafia du CO2, de Fabrice Arfi) și de documentar (Lords of Scam, din 2021), ca acum să fie bază pentru serial (Despre bani și sânge, premiera pe Focus Sat). Toate au reușit să surprindă ce se întâmplă când aviditatea este alimentată de libertățile capitalismului în contextul politicii.

Pe scurt este vorba despre miliardele de euro pierdute de unii și câștigate de alții. Au pierdut statul francez și Uniunea Europeană și au câștigat niște escrocii. Cei din urmă sunt niște oportuniști fără prea multă educație, dar cu școala vieții și lecții învățate într-un cartier parizian rău-famat. Aceștia fac echipă cu un individ din clasa celor bogați pentru a duce la capăt o escrocherie care va ajunge la un nivel pe care nici măcar ei înșiși nu l-au anticipat.

Olga Kurylenko (Julia)

Suntem în Paris, în anul 2009. Protagoniștii seriei „Despre bani și sânge” sunt tunisienii Fitous (Ramzy Bedia) și Bouli (David Ayala), două personaje care ar putea trece foarte ușor ca doi șarlatani cu puține perspective. Se impun cu o atitudine încrezătoare, cu ținute care îi fac să iasă în evidență și cu un farmec ademenitor, se pricep la vorbe, nu și la stil.

Cei doi infractori de joasă speță își desfășoară marea majoritate a activităților în arondismentul Belleville. Speculând naivitatea unor persoane care au nevoie de bani și care nu își pun prea multe semne de întrebare, realizează o schemă care funcționează chiar foarte bine, undeva la limita dintre legalitate și infracțiune. Cei doi pun diverse persoane să semneze acte prin care devin manageri la companii europene fictive, ca apoi să cumpere tot felul de echipamente din străinătate fără TVA și ulterior să fie vândute în Franța cu TVA, în baza unor conturi off-shore, astfel recuperându-se sume considerabile.

Se pregătesc de marea lor lovitură atunci când decid să aplice escrocheria TVA asupra noilor cote de emisii de carbon. Doar că, pentru a intra pe această nouă piață, au nevoie de un investitor bogat, dispus să scoată milioanele necesare. Găsesc ce au nevoie în persoana lui Jérôme Attias (Niels Schneider, l-a înlocuit temător pe Gaspard Ulliel, după decesul tragic al acestuia din urmă). Cunoaștem aici un playboy plin de bani, broker pasionat de jocuri de noroc. El vrea să se afirme în fața familiei miliardare asoției sale care nu îl respectă și din frustrare nu gândește prea mult. Un trio puțin probabil – Fitous, Bouli și Jerome – ajunge curând să opereze cea mai mare rețea de înșelătorie. Sistemul „tentacular” însemna activarea mai multor societăţi fictive ce operau pe piaţa drepturilor de poluare a mediului, cu conturi bancare offshore repartizate în 15 ţări și astfel banii s-au volatilizat.

Vincent Lindon (Simon Weynachter)

Așa cum am învățat din povești, lucrurile bune nu pot continua la infinit și, în urma unei verificări de rutină, se fac legături cu rețeaua care masca toate acțiunile. În schemă intră un oficial guvernamental, Simon Weynachter (impunătorul Vincent Lindon), care face din prinderea lui Jerome misiunea sa personală. Acesta înființează propria divizie pentru anchetarea cazului. Fostul magistrat nu doar că identifică diferite nereguli în legea cotelor de carbon, dar trebuie să găsească și pârghiile necesare să stopeze catastrofa financiară și de mediu în desfășurare.

Este o antiteză impresionantă între Simon și Jerome, dincolo de jocul de-a șoarcele și pisica, vedem personaje măcinate de probleme și care abordează lucrurile diferit. Însă pe cât de ironic sună, ambii găsesc consolare la problemele lor prin refugiul în muncă, cu mențiunea că viețile lor arată complet diferit.

Dar parcă cel mai bine se vede intenția regizorului/scenaristului de a evidenția diferențele atunci când vedem frânturi din înalta societate și clasa de jos, când ne plimbă atât prin cazinourile de lux, pe Wall Street, ca apoi să ne aducă prin cartiere sărăcăcioase. Și că tot vorbim despre regizorul Xavier Giannoli, o apariție familiară și răsfățată la festivalul de la Veneția sau de la Cannes, el livrează poate cel mai ambițios proiect al său, de data asta un produs de televiziune: “Despre bani și sânge”. Este cel mai nou titlu din portofoliu său, după melancolicul Illusions Perdu (Iluzii pierdute) și marchează și a doua colaborare cu actorul Vincent Lindon (cu care s-a mai întâlnit pentru L’apparition, din 2018, un foarte bun film despre anchetă jurnalistică, care tratează teme precum credința, identitatea, manipularea).

Ramzy Bedia (Fitous), David Ayala (Bouli), Niels Schneider (Jérôme Attias)

Poate cel mai surprinzător aspect care funcționează și care te face să rămâi să vezi cum se întâmplă totul mai departe este tocmai curiozitatea de a înțelege cum a reușit totuși să se întâmple acest dezastru. Personal mi-a adus aminte de nebunia cu dosarele Panama. Dincolo de ce am punctat deja, absurdul și nebunescul afacerii, care nu doar că a funcționat, dar s-a și întins pe o perioadă îndelungată, serialul este destul de accesibil în tratarea temelor financiare și este ușor de înțeles chiar și de cei mai puțin cunoscători în acest domeniu. Am fost mai degrabă cucerită de modul în care este surprinsă societatea abuzivă, uneori ipocrită, alteori dezinteresată, supusă efectelor de exces, consumerism, individualism și liberalism extrem.

Cu un subiect care funcționează foarte bine ca serie de televiziune, unde există timp de explorare și exploatare, “Despre bani și sânge” are cam toate elementele care dau bine pe micul ecran: personaje bine dezvoltate, un subiect promițător și multe surprize pe parcursul derulării. Dar poate cel mai important aspect, dincolo de toate elementele de thriller, rămâne faptul că îți amintește că lumea în care trăim nu este una ideală și că fiecare dintre noi avem mai multă sau mai puțină putere, bani și curaj oricât de cinic poate suna asta.

Toate cele douăsprezece episoade ale seriei “Despre bani și sange” vor fi disponibile în biblioteca VOD din  Aplicația Focus Sat, care poate fi testată gratuit timp de 7 zile.

Mai multe informații despre Focus Sat: Web, Facebook, Instagram.