Aventura, Biografic, CineCronici

[REVIEW] The Finest Hours (2016)

Afis_The Finest Hours (websize)“ Every fella here wants to live, the only way that happens is if we work together!”

  • Regizor: Craig Gillespie
  • Actori: Chris Pine, Holliday Grainger, Casey Affleck, Ben Foster, Kyle Gallner, Eric Bana, Rachel Brosnahan, Graham McTavish, John Magaro, Abraham Benrubi, John Ortiz
  • Gen: Aventura, Drama, Biografic
  • Premii: niciun premii, nicio nominalizare (la data publicarii)
  • Tara: SUA
  • Durata: 116 minute

Povestea reala a uneia dintre cele mai mari tragedii din anii ’50 si a unei operatiuni de salvare, recunoscta printre cele mai periculoase si eroice. „The Finest Hours” este spectaculos ca imagini si efecte. Inspirat de cazul Pendleton, atunci cand in timpul unei furtuni de iarna care se remarca prin curenti puternici, doua petroliere au fost lovite si au fost practic injumatatite si lasate sa pluteasca in deriva in largul coastei, filmul se foloseste de biografii unor eroi pentru a impresiona. Si reuseste. Regizat de Craig Gillespie (‘Mr. Woodcock’, ‘Lars and the Real Girl’, ‘Fright Night’), filmul se inscrie intr-un registru diferit in comparatie cu ce are domnul in filmografie, acesta alegand sa se rupa de tenta comica pe care miza pana acum in peliculele sale. Proiectat in format 3D, efectele vizuale devin mai coplesitoare iar oceanul devine o intindere care sperie.

Avand ca sursa pentru scenariu o carte publicata in 2009, se urmaresc trei fire narative in paralel. Primul este povestea de dragoste dintre Bernie, un timonier devotat meseriei, si Miriam interpretata de Holliday Grainger (The Borgias’,’Cinderella’, ‘The Riot Club’, ‘Jane Eyre), cea care stie ce vrea, dar poate nu cea mai potrivita sa indure ideea de a fi sotie de marinar. Grainger are o figura de portelan si defileaza elegant in tinutele anilor ’50, convingand mai mult in scenele cu Chris Pine. Si aici distingem nota de basm, cand povestea romantica se transforma intr-una de care depinde si salvarea. Si mi-a placut. La nebunie.

Daca idila incepe in 1951, avansam in 1952 cand aflam ca un petrolier este lasat in voia sortii, cand este pur si simplu rupt, fara ca nimeni sa stie, pentru ca toata forta Pazei de Coasta este concentrata sa salveze echipajul unei nave mai mare, esuata. Urmarim eforturile unui inginer de a mentine cat mai mult la suprafata nava, sperand la o salvare. Rolul adjudecat de Casey Affleck ofera o performanta deloc plata si ne convige in rolul unui individ care infrunta orice, chiar si neincrederea colegilor, pentru a ramane in viata. Al treilea fir narativ consta in incercarile lui Bernie de a incerca orice este omeneste posibil sa ajunga la petrolier, Da dovada de o incapatanare care i-ar aduce usor moartea, navigand orbeste intr-o misiune sinucigasa.

Un montaj foarte bun sustine a doua jumatate a filmui, cand mare parte din actiune este mutata pe apa, iar pe uscat urmarim doar framantarea pe care cei ramasi acasa o au.  O scena intensa consta in traversarea unui banc, unde valurile ating inaltimi uriase. Imposibile unele momente, tipice unui produs Disney, nu deranjeaza pentru a respinge intensitatea lor. De multe ori am stat cu sufletul la gura. Ultima oara eram daramata de imaginea naturii care sfasia totul in cale, cu prezentarea din ‘In the Heart of the Sea’, dar mai bine s-a jucat cu emotiile noastre Wolfgang Petersen in ‘Perfect Storm’, ‘The Finest Hours’ depasind intinderea dezastrului maritim. Asta mai ales pentru ca sunt decenii distanta intre cele doua productii.

Cu o editare menita sa livreze incordarea momentelor si teama personajelor, filmul dispune de o compozitie muzicala de atmosfera, din ce in ce mai sufocanta cand si vizibilitatea este redusa. ‘The Finest Hours’ este o drama istorica care inlocuieste aventura cu spectaculosul, eroismul fiind unealta care anima subiectul. O experienta cinematografica puternica ce impresioneaza prin dimensiunea furiei naturii, pusa in contrast cu povestea de dragoste fragila, egalata poate doar de unitatea cu care colaboreaza personajele (vezi comunicarea dintre acestia cand camera ne muta dintr-un compartiment in altul). Conteaza (si nu prea), cat de credibil este totul.

Filmul intra in cinematografe din 29 ianuarie si este distribuit de CineForum.

Vizionare trailer:

Loading...

Vezi si...

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.