CineCronici, Razboi

[REVIEW] ‘Macbeth’ (2015)

Macbeth_2015_posterIs this a dagger which I see before me, The handle toward my hand? Come, let me clutch thee; I have thee not, and yet I see thee still. Art thou not, fatal vision, sensible To feeling as to sight? or art thou but A dagger of the mind, a false creation, Proceeding from the heat-oppressed brain? I see thee yet, in form as palpable As this which now I draw.

Regizor: Justin Kurzel
Actori: Michael Fassbender, Marion Cotillard, Elizabeth Debicki,Sean Harris, David Thewlis, Jack Reynor, Paddy Considine, Ross Anderson, Lynn Kennedy, Seylan Baxter, 
Gen: Drama, Razboi
Premii: nicun premiu, doua nominalizari
Tara: UK | Franta| SUA
Durata: 113  minute

Teatru de epoca in decoruri naturalae si cu unghiuri moderne de abordare. „Macbeth”-ul imaginat de Justin Kurzel este patinat de o atmosfera greoaie, mereu incetosata, ale carei detalii se compun din lumini umbrite si natura sufocate care inlocuieste scenografia de carton, utilizata pana acum  in adaptarile shakespeariene. In 1996 Baz Lurhmann facea din tragedia „Romeo si Julieta” un basm contemporan, pastrand insa limbajul arhaic si dialogurile in rima. Kurzel pastreaza ambientul care concentra povestea veche de peste patru secole si ramanem in epoca medievala.

Drama britanica a fost recompensata cu ecouri de aplauze ce s-au intins pe o durata de cateva minute dupa proiectia de la Cannes. Un film greu de urmarit, care dispunde de o cinematografie coplesitoare, testand audienta (deloc) amatoare de piese de teatru, de rostiri in rima sau de figuri care nu par nicio secunda eroi. Din pacate, o buna parte din publicul roman nu pare inca pregatit pentru a distinge calitatea care imbraca intreaga productie. Multi au iesit din sala, mai rusinos, mai galagios. Pacat.

In opinia mea, versiunea lui Kurzel aproape ca depaseste performanta pe care Roman Polanski o bifa in 1971, tot cu adaptarea tragediei „Macbeth”. Ambele productii s-au incapatanat sa fidelizeze violenta si paranoia personajelor, oferind cateva detalii care evidentiaza o imagine tuciurie. Diferenta ar fi ca produsul lui Polanski se indreapta mai degraba spre un monolog thriller, iar australianul Kurzel alege sa fie mai visceral cu personajele, pedepsirea lor fiind mai degraba rodul unor fantasme.

Intr-un regat primitiv, prins intre conspiratii pentru a-l detrona pe rege, Macbeth conduce o oaste lipsita de vlaga pentru a-i tine piept celui care vrea sa detroneze regele. Scena de deschidere (inventata) lasa loc unei intimitati pe care o reia ulterior regizorul – funeraliile mostenitorului lui.

Trei vrajitoare apar mai tarziu, pe campul de lupta, acestea profetind ascensiunea lui Macbeth – cu titlu nobiliar si mai apoi ca rege. Manat de lacomie si dorinta, se lasa inselat de sotia sa, care-l trimite pe un drum al crimei. Il santajeaza cu o promisiune facuta fugar („too full o’ the milk of human kindness”). De-aici incolo deciziile lui sunt doar rezultatul unei frici alimentate de dorinta ca pierde controlul sau puterea.

Brutal, expresiv si magnetic, Michael Fassbender este de-a dreptul coplesitor in rolul unui om care trece de la bunatate la imoralitate. Chiar si dupa ce isi castiga rolul pe scaunul de rege, isi lasa personajul sa defileze in nebunie paranoica, intr-un model ravasitor care mimeaza posedarea de preziceri. In compozitiile cu Marion (amintind de chipul lui Lady Arwen, cand are chipul pe jumatate acoperit), de altfel superba, Fassbender lasa o egalitate intre interpretari. Cottilard deprinde o partitura care se bazeaza pe manipulare.

Scenele de batalie sunt stilizate pana la extrem, intr-o coreografie care este cand slow-motion, cand  freeze-frames, cand manata de o rapiditate viscerala. Multe close-up-uri care prind fie raceala dintre personaje, fie sentimentul de vinovatie pentru anumite fapte (moartea combatantilor in lupta). Cert este ca regizorul nu face nicio secunda compromisuri si la final distingem o experienta istovitoare, dar una intensa si bizara. Rezultatul este triumfant din punct de vedere estetic, sufocant si ambitios.

Filmul intra in cinematografe din 16 octombrie si este distribuit de OdeonFilm.

Vizionare trailer:

Loading...

Vezi si...