CineCronici, Thriller

[REVIEW] The Circle (2017)

„ I am a believer in the perfectibility of human beings. When we are our best selves, the possibilities are endless. There isn’t a problem that we cannot solve. We can cure any disease. And we can end hunger and – without secrets, without the hoarding of knowledge and information, we can finally realize our potential.”

  • Regizor: James Ponsoldt
  • Actori: Emma Watson, Tom Hanks, John Boyega, Ellar Coltrane, Glenne Headly, Karen Gillan
  • Gen: Thriller
  • Premii: niciun premiu, nicio nominalizare (la data publicarii)
  • Tara: SUA
  • Durata: 110 minute

„The Circle” este adaptarea romanului cu acelasi nume semnat de Dave Eggers, al zecelea din lista de scrieri publicate cu semnatura lui. Insa, acesta nu este prima ecranizare pentru ca in 2016 „A Hologram for the King”, tot cu Tom Hanks in rolul principal era lansat. Cu teme cat se poate de diferite, abordarile sunt la fel de interesante si pana la un punct impartasesc un motiv comun – ideea de comunicare si despre informare/ informatie.

Un thriller modern, cu influente furate din filmele corporate marca „Devil’s Advocate” sau „The Firm”, „The Circle” ne face cunostinta cu Mae (Emma Watson). O tanara care inca nu si-a facut o cariera, se bucura de ocazia pe care o buna prietena i-o ofera: un interviu in cadrul uneia dintre cele mai mari si importante companii – The Circle: google meets facebook meets twitter. O firma care inglobeaza aproape orice sistem, mijloc si unealta de comunicare sau verificare intr-unul singur.  Oportunitatea de care stie sa profite tanara, se transforma impotriva ei atunci cand accepta sa devina subiectul unui experiment – sa inregistreze fiecare actiune a ei. Curand, intelege ca a intrat intr-un joc din care nu mai poate iesi, iar viata sa publica, libertarea si etica sunt zdruncinate.

Uneori „The Circle” functioneaza ca o satira, lucru care se confirma si in final cand vedem anumite alegeri facute de unele personaje. Alteori, totul pare transformat intr-o distopie a consumerismului si corporatiilor care controleaza totul, fiecare actiune devenind o obligatie, parte dintr-un proces nebunesc de recrutare in randul serviabilitatii. As spune totusi ca, in unele momente, redarea acestei critici aduse societatii este, fara voie, o situatie de un comic hiperbolizat.

Regizorul exagereaza poate in modul cum alege sa „scrie” secventele din interiorul campusului. Insa tocmai aceste scene prostesti fac impreuna un tablou trist – vezi fanatismul obsedant de a intra in intimitatea cuiva. Situatiile par rupte din lucrarile de fictiune ale lui Aldous Huxley si George Orwell – Brave New World, respectiv Nineteen Eighty-Four (astazi, mai actuale ca oricand).

Emma Watson are cel mai mult timp de afisare, insa mi se pare ca o interpretare mai buna a avut Karen Gillan, cu personajul secundar castigat. Tom Hanks, John Boyega si Patton Oswalt au aparitii episodice, in care nu se remarca neaparat.

„The Circle” are o intriga promitatoare – mirajul tehnologiei care te ademeneste si iti fura liberul arbitru. Pana la final aproape ca totul se amesteca intr-un mix neomogenizat, dar daca ignori dezechilibrul dintre genuri si punctele moarte din scenariu, s-ar putea sa te bucuri de un film interesant. Poate ca James Ponsoldt nu se remarca cu proiectul asta la fel cum a reusit cu „The Spectacular Now” sau „The End of the Tour”. Dar pespectiva a fost dozata bine, ca de altfel si entuziasmul. Mi-a placut foarte mult ideea din spatele povestii, suficient cat sa il recomand ca mostra despre critica si ridiculizare deopotriva, aduse unei societati deja bolnava.

Filmul intra in cinmatografe din si este distribuit de RoImage.

Vizionare trailer.

Vezi si...

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *