“ Ti-e frica de chiar viata ta, de destinul tau de muritor!…. Pentru un ceas de iubire, eu n-am sovăit în fata celui mai aspru blestem. Si tu sovăi in fata unei picaturi de sange, Egor,muritorule… „
- Regizor: Alexandru Maftei
- Actori: Tudor Istodor, Maia Morgenstern, Ioana Anastasia Anton, Ioana Sandu, Ovidiu Ghinita
- Gen: Drama, Fantastic
- Premii: niciun premiu, nicio nominalizare
- Tara: Romania
- Durata: n/a
Trei generatii de actori orientate de Alexandru Maftei intr-o ecranizare cutezatoare care multumeste consumatorii filmului de epoca si o specie comuna cu genul horror, radacinile inspiratiei plecand din folclorul bastinas. Readucand in actualitate romanul semnat de filosoful-scriitor Mircea Eliade, respectiv „Domnisoara Christina” (volum publicat in 1936) este lesne de inteles interventia unor alegorii, simboluri, mituri si fantasticul ce deriva din situatii supranaturale. Sorbind toate gesturile si dialogurile descrise in carte pentru a le orandui cu migala in scenariu, Maftei paseste pe un teren primejdios (transpunerea va diviza publicul care fie o va uri, fie o va aclama) dar dovedind fidelizarea dialogurilor, prudenta camufleaza alte tertipuri inutile.
O introducere magistrala intr-un peisaj glacial al singuratatii. Superba deschiderea filmului intr-un cadru alb, cenusiu, intunecat si apasator. Pentru mine, imaginea a fost perceputa ca o aluzie la starea interioara a protagonistului care rataceste pe holurile casei asemenea unui fantome familiare. Procedeul artistic foarte bine instrumentat de regizor este taios, mai ales exprimat de o linie melodica ce ulterior va rula obsesiv, o frantura clasica si duioasa cu ciupituri metalice. Inceputul care lipseste din carte ramane scena mea preferata.
Egor Paşchievici (Tudor Aaron Istodor) ajunge la conacul familiei iubitei sale Sanda (Ioana Anastasia Anton). Aici o cunoaste pe mama acesteia, doamna Moscu (Maia Morgenstern) si pe sora Simina (copila talentata Ioana Sandu). Nimerind in mijlocul unor legende care ameninta linistea locurilor, Egor prinde doar zvonuri despre sora doamnei Moscu- Christina (Anastasia Dumitrescu, stie sa comunice cu camera). Moarta in urma cu 20 de ani, aceasta refuza sa paraseasca amintirile, vietile si casa, prezenta sa fantomatica amenintand sa devina si mai violenta atunci cand se indragosteste de Egor.
Unele motivatii nu primesc dezvoltarea dupa care tanjesti. Ma refer la un istoric ceva mai detaliat al domnisoarei Christina, dar asa cum imi aduc aminte ca se intampla in carte, relatarile sunt pastrate intocmai. As indrazni sa spun ca pana si locatiile, costumele, decorurile par a fi exact cum Eliade le zugravea. La capitolul scenografie, laudele nu ar conteni. Pentru un iubitor al filmelor de epoca, amuntele care au zidit aceea perioada sunt remarcabile. Si da, scenografia reprima neajunsurile derivate dintr-o prima incercare ceva mai eleganta de a lucra cu inspiratiile fantastice si mioritice (indiferent de rostirea stearpa a replicilor).
„Domnisoara Christina” ingroasa decent linia filmelor romanesti de calitate lansate anul acesta. Poate ca ne-am fi putut lipsi de anumite personaje care servesc doar ca variabile, dar implicarea in contextul si planul potrivit, dejoaca anumite urzeli. Cu siguranta ca filmul este un proiect inedit pe piata romaneasca si ca merita atentia noastra. Cu un cadru muzical care rasuna tenebros si inabusitor, experienta este una diferita, raportandu-ne la ce ni s-a ivit pana acum din spatiul autohton.
Rating autor: nota 7
Alte pareri: Jules-Filme-Carti.ro, Agenda LiterNet, Luiza- guest post EmilCalinescu.eu
Vizionare trailer:
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=1tGL_ep7fOc&w=480&h=360]
Filmul intra din 1 noiembrie in cinematografe si este distribuit de ABIS Studio.
Vezi si...
Leave a reply Cancel
Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.
5 Comments
Cele mai MINUNATE articole cinefile
Finalul, asteptat sau nu, firesc sau nu, este si el cutremurator…Mi-a placut cartea, m-a tinut cu sufletul la gura intr-un suspans atat de diferit si pur romanesc.
sa inteleg ca ti-a placut 🙂 sunt bune si adaptarile filmelor romanesti pentru ca se (re)descopera romane romanesti uitate.
19 Septembrie: Noaptea Alba a Filmului Romanesc | CineAmator
Programul lunii octombrie pentru Hbo, Hbo Comedy, Cinemax si Cinemax 2 | CineAmator