„There should be no boundaries to human endeavor. We are all different. However bad life may seem, there is always something you can do, and succeed at. While there’s life, there is hope.”
- Regizor: James Marsh
- Actori: Eddie Redmayne, Felicity Jones, Tom Prior, Harry Lloyd, David Thewlis, Michael Marcus, Emily Watson, Simon McBurney
- Gen: Romantic, Biografic, Drama
- Premii: 22 premii, 82 de nominalizari (5 la Oscar)
- Tara: Marea Britanie
- Durata: 123 minute
Sa incerci sa prinzi in doar o ora si jumatate franturi din viata unui om, ar parea nedrept. Mai cu seama cand perspectiva din care se rapesc unghiurile de vedere nu sunt ale lui, ci ale altcuiva. Insa aprobarea si felicitarile venite din partea numitului Stephen Hawking, ca despre el vorbim, intaresc convingerea ca filmul mijloceste intelegerea omului din spatele geniului. Biograficul „Theory of Everything” prinde un pasaj complex si complet din relatia acestuia cu prima sotie, pe fundalul unei afectiuni care avea sa ii rapuna trupul, dar nu sa ii distruga spiritul. Cineastul si documentaristul britanic James Marsh nu grabeste deloc ritmul biopicului si reuseste sa distribuie in cadrele cele mai bascalioase emotia naturala a protagonistilor. Niciodata franti de raspunderile adjudecate.
Uneori ramane o senzatie injusta de dezechilibru intre surprinderea vietii de familie si a celei profesionale a fizicianului. Scenaristul Anthony McCarten ia sursa material ca suport pentru relatari si inclina de multe ori balanta spre idila eroilor. Avand la baza romanul publicat de sotie, de Jane- „Travelling to Infinity: My Life with Stephen”, filmul inspirat din momente reale se rupe uneori de firul narativ principal, cercetarile, pentru a ne implica in casnicia celor doi. Si da, filmul este mai degraba un film tribut dedicat ei. Si se insista ca toate se datoareaza unei intalniri si unei discutii despre religie, fizica si contradictii inteligente intre doi oameni cu propriile viziuni si vise. Totul este despre timp, despre inceputuri si despre decizii.
Eddie Redmayne depaseste rezervele de interpretare din miniseriile „The Pillars of the Earth” sau „Tess of the d’Urbervilles” si slabeste publicul de ratiuni si teorii, pentru a-i reaminti de fragilitatea umana. Simularea unei boli neurologice si infatisarea in mai bine de jumatate din film intr-un scaun cu rotile cand depinde de altii, ne prezinta un Eddie puternic tocmai prin slabiciunea personajului. Si regizorul are grija sa prinda capturi progresive cu picioarele sale, urmarind ritmul degradarii unei exercitiu banal candva: mersul.
Partenera sa, Felicity Jones ii este egala. O stiu inca de la debutul din „The Treasure Seekers”, unde nu se remarca mai deloc, pentru a iesi in evidenta cu monotonul, dar firavul „Like Crazy”, din 2011. In capitolul castigator „Theory of Everything” te lasa sa o observi mai dedicata si mai convingatoare. Prin autenticitate, prin posturi ale unui personaj umil care nu poate fi condamnat nicio clipa („I loved you”).
Uneori filmul reda in imagini ce par a fi capatat patina cele mai importante evenimente, deruland cu rapiditate trecerea anilor. Un fel de antiteza intre speranta de viata si depasirea asteptarilor. Asta ajuta sa infranam curiozitatea si ne lasa doar sa admiram sacrificiul care se recompune in devotament.
Costumele, scenografia si coloana sonora, in principiu datele tehnice inlesnesc un montaj coerent. Se surprind personaje fascinante ale generatiei trecute, iar Eddie, cu vocea mecanica, este cu atat mai bun cu cat se ambitioneaza sa isi incapataneze personajul cu libertate. Nu-mi aduc aminte sa fi sunat mai frumos un „thank you” in filmele recente. Eddie este un cameleon care incepe sa-si sparga cochilia anonimatului. Un film castigator din multe puncte de vedere. As spune la toate, daca nu as fi o perfectionista care isi dorea sa se fi cotrobait mai mult in aspectele academice si teoretice. Dar cu scena din final cand ajungem iar la inceput, santajul este complet.
Vizionare trailer:
Galerie imagini:
nota - 85%
85%
Nota
Vezi si...
Leave a reply Cancel
Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.
3 Comments
Prin blogosfera cinefilă (16 – 22 februarie 2015) | Recenzii filme si carti
Lansari de toamna 2016 InterCom Film | CineAmator
[REVIEW] The Arrival (2016) | CineAmator