Horror, Special

[REVIEW] The Conjuring 2 (2016)

conjuring 2 poster„There was a crooked man… and he walked a crooked mile; The crooked man stepped forth and… rang the crooked bell; And thus his crooked soul… spiralled into a crooked Hell; Murdered his crooked family… and laughed a crooked laugh.

• Regizor: James Wan
  • Actori: Vera Farmiga, Patrick Wilson, Madison Wolfe, Madison Wolfe, Frances O’Connor
  • Gen: Horror
  • Premii: niciun premiu, nicio nominalizare (la data publicarii)
  • Tara: SUA
  • Durata: 134 minute

In urma cu trei ani urmaream ‘The Conjuring‘, prima parte din seria inceputa de James Wan si dedicata sotilor Warren. Concluzionam – „se livreaza increzator un film horror tribut pentru subgenul supranatural, apeland la arhive autentificate din trecutul unor demonologi care au asteptat mai bine de doua decenii pentru ca povestea lor sa fie ecranizata. Faptul ca esti avertizat inca de la inceput ca ceea ce esti pe cale sa urmesti este etichetatbazat pe evenimente reale”, scepticul din tine primeste un afront care isi slabeste din intensitate pe masura ce firul narativ avansezeaza. Succesul care sustine „The Conjuring” poate fi pus pe seama unui interes dedicat nu doar familiei-victima.” Imi mentin afirmatia si spun ca se aplica si celui de-al doilea volum, poate acum si mai infricosator, cand pelicula a fost turnata fara grija de a fi PG-13.

Regizorul demonstreaza din nou slabiciunea si dragostea pentru genul horror. Folosindu-se de acelasi concept, manipuleaza tema posedarilor demonice infricosand cu cele mai la indemana tactici: normalul devine ciudat, imposibilul real si fobiile sau credinta sunt exploatate. First claps, then dolls, now nuns. Cam asa s-ar rezuma activitatea de cinema dedicata investigatorilor Warren de paranormal – am avut o prima parte cand ne speriam de la un simplu batut de palme, apoi am urmarit Annabelle, una dintre cele mai ingrozitoare papusi si acum o calugarita apare pentru a zdruncina crezul. De altfel, foarte faina explicatia oferita de un personaj la un moment dat.

Filmul debuteaza cu o scena de deschide unde vedem cuplul in mijlocul unei investigatii foarte cunoscuta – Amytville. Aici Lorraine primeste un avertisment cand intra in lumea de dincolo si este speriata. Convinsa ca nu ar trebui sa mai continue cu investigatiile care le-au asigur vizibilitate in media, ii propune si sotului Ed sa isi vada linistiti de viata. Intr-un alt colt al lumii, in Londra, o familie cu patru copii este bantuita, fara sa poata gasi o explicatie. Conexiunea principala intre aparitia poltergeist si familie este una facuta de una dintre copile, banuita ca insceneaza multe dintre evenimente.

Ii acord credit lui Wan pentru ca reuseste sa faca filme despre posedari, care sa nu para rip off-uri ‘The Exorcist’. Se pluseaza pe fenomene bizare si se evita cu incapatanare cliseele scenelor standard din productiile de gen – nu te mai sperii doar la aparitii bruste, ci mai degraba cand e liniste sau cand ceva inofensiv devine periculos.

Conteaza pentru productiile horror sa stii sa profiti de punctele moarte, iar aici asta nu este o problema. Mare parte din reusita #TheConjuring 2 sta in distributia care ne convinge cu usurinta de temeri. Fie si in hainele vintage de anii ’70. Iar Vera Farmiga si Patrick Wilson sunt foarte convingatori, mai ales prin implicarea pe roluri. Wilson nu este strain de productiile horror, acesta avand in program si doua capitole ‘Insidous’, de altfel foarte bune. In ceea ce o priveste pe copila Madison Wolfe – m-a speriat de-a dreptul si a fost senzationala pe rolul stapanit cu infrigurare.

Cert este ca James Wan a inteles senzualitatea, sensibilitatea si paleta ofertanta a genului. Cu cat ne arata mai putin, cu atat ne castiga mai mult. Iar alaturi de buna folosire a camerei, alegerea coloanei sonore contribuie la tonul si atmosfera potrivite. Niciodata nu mi s-au parut mai incomode colindele ca pana acum, cand au fost incluse intr-o scena fantastica. Si nici jocul cu o umbra nu a fost pe atat de artistica, asa cum am vazut acum. Aspectele bloody pica la montaj, iar suspansul, misterul si socurile de efect le inlocuiesc – calculate obsesiv.

‘The Conjuring 2’/ ‘Traind printre demoni’ se inscrie in lista aia onorabila a filmelor horror care ar putea deveni un pattern pentru gen. Aspectele tehnice nu sunt singura calitate a filmului, acesta fiind ajutat si de scenografia vintage pentru a infricosa, decorurile prafuite si saracacioase ale caminului bantuit contribuind cumva la spaimele spectatorului. Cat este fabricat, cat a fost real conteaza prea putin – binele infrunta din nou raul, in cea mai sceptica forma. Iar catolicismul pierde in fata presiunii media, pastrandu-se o abordare onesta.

Filmul intra in cinematografe din 1 iulie si este distribuit de Freeman Entertainment.