SANTINELELE – serial

- Producție: Canal+ Original
- Gen program: serial – SF, Război
- Creatori: Guillaume Lemans
- Regizori: Edouard Salier, Thierry Poiraud
- Poveste: Xavier Dorison (autor)
- Actori: Louis Peres, Ouassini Embarek, Noam Morgensztern, Jonas Bachan, Aurore Broutin, Marie Lazovic, Fabeille Tardy, Louis Peres
- Episoade: 8 – sezon 1
- Disponibilitate: FOCUS+, din 29 septembrie: primele două episoade – AICI
Este cuceritor flirtul dintre dramă de război, SF de acțiune și thriller de spionaj, iar în seria originală franceză Santinele, totul pare să acționeze la unison. Producția Canal+ Original cochetează cu mai multe genuri și reușește să găsească un echilibru între toate cele pe care le oferă. De la explorarea tragediei tânărului care își caută drumul (și la propriu, și la figurat), la prezentarea părții eroice, surprinderea frământărilor personale și până la redarea luptelor prin tranșee nemiloase și jocuri de iscodire.
Toate acestea contribuie la creionarea unei povești convingătoare și a unui protagonist cu o puternică busolă morală, căruia i se adaugă și o notă de romantism, căci primim și o poveste de dragoste pe plan secund, ocazie cu care se remarcă o prezență feminină cuceritoare, care sfidează regulile și este încăpățânată – poate pentru că iubește.
Santinelele – între istorie, acțiune și supranatural
Ce este fascinant la această serie, dincolo de povestea unui cyborg super erou, este faptul că serialul Santinelele are la bază o întreagă serie de benzi grafice, scrise de Xavier Dorison și ilustrate de Enrique Brecia – încă din 2009. Ceea ce înseamnă că povestea are potențial, dar mai ales material de continuare.
Suntem la începutul Primului Război Mondial. După introducerea în grozăviile unor lupte nemiloase, facem cunoștință cu un soldat grav rănit, mutilat, Gabriel Ferraud. Acesta este selectat să participe la un program ultra-secret al armatei franceze, pentru crearea unui nou tip de soldat. După ce este injectat cu un ser de o origine misterioasă, bărbatul capătă brusc puteri și abilități uimitoare: viteză, forță și rezistență sporite de până la zece ori.
Deși supraviețuiește, află curând că nu se poate întoarce acasă până când războiul nu se termină. Forțat să se alăture unei unități de elită cu soldați similari lui, nu încetează să se gândească la soția sa, care a fost informată ca este mort. Dar își dă seama, curând, că cea mai mare amenințare încă nu a apărut și că soarta războiului este mai fragilă decât își imagina, mai ales când există un adversar cu capacități de distrugere similare.
Așadar, cunoaștem un justițiar cyberpunk, care încă are multe lupte de dus. Și poate că tocmai asta face ca lucrurile să funcționeze atât de bine la poveste: în centrul haosului este pus un om normal, obișnuit, care nu își dorise niciodată măreția și care își dă seama că ar putea fi cel mai important pion într-un labirint de spionaj. Totodată, intriga de început, cea a unui antagonist cât se poate de amenințător, este cel puțin ademenitoare.
Captain America? Da, dar nu chiar
Dacă americanii îl au pe Steve Rogers, francezii îl au pe Gabriel Ferraud! Este inevitabilă și promițătoare, totodată, asemănarea dintre cele două personaje care luptă împotriva naziștilor și care dobândesc puteri uimitoare odată cu injectarea unui ser. Doar că asemănările se opresc aici și nici că se putea mai bine, pentru că nu aș fi riscat ca seria să devină un produs copiat. Și spun asta pentru că îmi place mai mult explorarea părții morale și umane a protagonistului, care altfel ar fi fost prea ocupat cu salvarea lumii.
Sigur, și aici este vorba despre lupte care decid soarta omenirii, doar că diferențele se văd mai ales în alegerile făcute – dacă unul și-a dat acordul să devină următorul Captain America, celălalt nu a avut acest lux și este obligat să lupte într-un război.
În ciuda eforturilor pentru o imagine perfectă, uneori am simțit că griul domină ecranul. Pot înțelege alegerea estetică, dar uneori aș fi simțit nevoia de mai multă culoare. În plus, pe lângă luptele corp la corp derulate alert, parcă aș fi preferat o muzică mai dinamică, una care să te prindă mai ușor în capcană, să fi fost și mai intensă. Totodată, pot aprecia că nu s-a exagerat cu nimic, iar direcția artistică pare să fi înțeles materialul-sursă, cât să sugereze indirect, prin diverse efecte, apartenența la comics-uri.
În compania marilor serii alternative.
La prima vedere, seria Santinele s-ar putea alinia foarte bine lângă celelalte seriale care au prezentat universuri alternative ale istoriei. Îmi amintesc aici despre recentul For All Mankind (unde cursa pentru prima aselenizare a fost câștigată de ruși), The Man in the High Castle (aici Germania nazistă și Imperiul Japonez conduc lumea, după victoria lor în al Doilea Război Mondial) sau îndrăznețul SS-GB (o anchetă desfășurată într-o Anglie ocupată de Germania, de după al Doilea Război Mondial).
Cadrul istoric conferă clar un avantaj, mai ales că se poate jongla, cu ușurință, cu diverse scenarii – vorbim aici, însă, despre o istorie în care s-a găsit arma perfectă: soldatul transformat în mașină de ucis. Mi s-a părut destul de bogată din punct de vedere narativ contradicția dintre peisajul neprimitor, rudimentar și tehnologia futuristă – vechi vs. nou, retro vs. tehnologizare.
Pentru o iubitoare a decorurilor de epocă, am fost fericită să remarc și că, pe lângă scenele de bătălii, au fost incluse și câteva scene din Parisul urban, bucurându-mă de posibile intrigi pe fundalul unei Belle Époque.
Este ușor să te lași convins de această versiune a istoriei, mai ales datorită detaliilor vizuale credibile și a construirii coerente a unui Paris alternativ. Iar la această perspectivă melancolică adaug și nerăbdarea cu care voi urmări povestea de dragoste dintre Gabriel, personajul principal, și soția sa, la care își dorește să ajungă mai mult decât visează să își recapete libertatea.
Santinelele este un proiect ambițios, poate tocmai prin faptul că este puțin diferit de dramele tradiționale de război, pentru că aici se îmbină elementele istorice cu cele fantastice – este, totodată, vorba despre sacrificiile umane, dar și despre partea psihologică, despre ce se întâmplă când limitele sunt depășite, despre linia subțire dintre eroism și cruzime, toate redate cu o tentă de supranatural. Este, așa cum menționam încă de la început, un First Avenger, la care adăugăm puțin din dinamica 1917 și din nebunia specifică lui Overlord, plus acel quelque chose specific producțiilor franceze. Sunt mai mult decât pregătită să mă întorc în prima linie, mai ales că am sentimentul că încă vor mai fi multe de explorat la finalul celor opt episoade.
Unde și când poți vedea seria Les Sentinelles
Seria debutează din 29 septembrie pe FOCUS+ cu primele două episoade, urmând ca în fiecare zi de marți să fie disponibil un nou episod. Aplicația este opțiunea cea mai la îndemână de vizionare atunci când ești în căutare de producții originale, filme noi sau din cataloage vechi sau vrei să vizionezi canale live de televiziune – aceasta se poate instala și accesa de oriunde din Uniunea Europeană, la orice oră și din orice loc.
VIZIONARE TRAILER:
Vezi si...
Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.
CineAmator pe Facebook
Comentarii recente
- Angela la Ecouri din trecut: 35 de Miniserii de Epoca
- Mihaela la Ecouri din trecut: 35 de Miniserii de Epoca
- Georgeta la Piese ale romantismului uitate in filmele de epoca (prima parte): Epoca post-edwardiana
- MihaI la Seriale cu doctori: 15+ drame cu medici care iau pulsul tragediilor
- Evelina la Ecouri din trecut: 35 de Miniserii de Epoca
Leave a reply