CineCronici, Crima, Drama

[REVIEW] Nocturnal Animals (2016)

nocturnal-animals-631605l

Vezi filmul Nocturnal Animals la CINEMA din 18 noiembroe

When you love someone you have to be careful with it, you might never get it again.

  • Regizor: Tom Ford
  • Actori: Amy Adams, Jake Gyllenhaal, Michael Shannon, Aaron Taylor-Johnson, Isla Fisher, Armie Hammer, Karl Glusman, Laura Linney, Michael Sheen
  • Gen: Drama, Thriller
  • Premii: doua premii, doua nominalizari (la data publicarii)
  • Tara: SUA
  • Durata: 117 minute

„Nocturnal Animals” ramane, pentru mine, unul dintre cele mai sofisticate si misto filme vazute anul asta. Insa nu m-a surprins, pentru ca, inca de cand am vazut un trailer mi-am dat seama ce asteptari sa imi impun, mai ales cand promisiunea livrarii a ceva special venea de la Tom Ford, autorul melancolicului „A Single Man”. Domnul pastreaza stilul ala somptuos, fiind insa mai rautacios si mai razbunator cu personajele, cu care din nou face ce vrea si le supune unei altfel de torturi.

In ceea ce priveste asteptarile mele, m-am inselat in privinta unui aspect: partitura cea mai complexa nu este facuta de Amy Adams (superba in „Arrival”), ci de Jake Gyllenhaal, care este extraordinar aici. Dar asta si pentru ca are cel mai mult timp de afisare si pentru ca jongleaza cu doua roluri, la fel de diferite – o versiune reala, umana si una imaginata, ca umbra unui om.

Imediat dupa vizionare concluzionam: cu „Nocturnal Animals” lucrurile sunt destul de simple: fie detesti filmul, fie il apreciezi si uiti sa respiri la unele scene in absurditatea si frumusetea lor. Cert este ca filmul are publicul sau, unul obisnuit cu gamele artsy, incomode, care intelege dinamica povestirii in rama, mai ales cand asta este doar un pretext pentru a face paralele intre trecut si prezent. Poate doar mustrarea unuia in ceea ce priveste alegerea altuia sau analogii inspirate intr-o naratiune despre regrete, batranete si razbunare, puse intr-o metafora permanenta (vezi flashback-urile ca niste explicatii).

Susan Morrow (Amy Adams) pare o femeie implinita. Are o cariera de succes, un sot admirat. Pe masura ce o cunoastem mai bine, observam ca are o casnicie ciobita, o profesie de fatada care o nemultumeste si ca golurile simtite sunt cauzate, poate, chiar de alegerile sale. Fostul sot de care s-a despartit in urma cu 19 ani, Edward (Jake Gyllenhaal) ii trimite manuscrisul primului sau roman, dedicandu-i scrierea, insusi titlul fiind o referire la o amintire care ii lega candva pe cei doi. Cartea, cu un subiect foarte violent, ni-l arata pe Ton Hasting, un barbat tipic din suburbie, care este atacat alaturi de familia lui, in drumul sau spre Texas – una dntre cele mai convingatoare interpretari vazute pentru un atac violent. Pe masura ce Susan citeste mai mult, aceasta observa si rememoreaza diverse momente din tineretea sa.

Alte aparitii notabile si remarcabile sunt Michael Shannon si Aaron Taylor-Johnson. Daca unul pare schilodit si supus unui chin fizic, altul este posedat de o ura care sperie, dar ambii surprind tiparele alea radicale din oraselele saracacioase sudiste. Cam cum se intampla cu „Hell or High Water”, unde eram purtati prin aceleasi tinuturi populate de indivizi usor de judecat.

Tom Ford nu face filme pe banda rulanta, de altfel „Nocturnal Animals” este abia al doilea proiect. Designer de moda la origini, domnul are un simt aparte in ceea ce priveste scenografia, dar mai ales simtul de ridiculizare a unor stereotipuri umane. Remarc din nou si spun ca productia este una dintre preferatele mele de anul asta – complexa, inteligenta, eleganta si critica, ametitoare si provocatoare. Cu ceva ce aminteste de Lynch (or it may be just me). Cu (poate) doar o singura problema: povestea pretext este mai buna decat povestea principala. Dar asta nu trebuie musai sa fie un dezavantaj, pentru ca as prefera sa zic ca am vazut cateva elemente noir reinterpretate.

O lucrare matura care impacheteaza un thriller terifiant intr-o drama romantica dureroasa, cusuta cu regrete. In final, o parte se limiteaza la snobism si o alta este despre cum se poarta mastile pentru a defila in fata unei societati care asteapta acelasi recital, cu antieroi, toate puse intr-o atmosfera sumbra, nefamiliara si neprietenoasa. Sper doar ca scena finala sa fie primita ca atare, interpretata si analizata ca un raspuns pentru toate intrebarile puse in timpul filmului. Eu am adorat-o.

Filmul intra in cinematografe din 18 noiembrie si este distribuit de Ro Image.

Vizionare trailer:

Loading...

Vezi si...

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.