Televiziune

Barkskins: cronica miniserie istorica pe National Geographic

Barkskins – cronica miniserie National Geographic

• Gen program: serial – drama, istoric
  • Creator: Elwood Reid
  • Actori: Aneurin Barnard, Christian Cooke, David Thewlis, David Wilmot, James Bloor, Kaniehtiio Horn, Lily Sullivan, Marcia Gay Harden, Tallulah Haddon, Thomas M. Wright, Zahn McClarnon, Matthew Lillard, Eric Schweig
  • Premii: niciun premiu, nicio nominalizare (la data publicarii)
  • Episoade: sezonul 1- 10 episoade; sezonul 2 – TBA
  • Disponibilitate – din 7 august pe National Geographic; in fiecare vineri, de la 22:00 x 2 episoade

„Barkskins” este o noua miniserie istorica, una cu un inceput mai lent, doar ca pe masura ce te familiarizezi cu personajele iti este destul de usor sa iti dai seama ca ai devenit parte a unui show cu multiple scenarii ofertante. Productia TV se concentreaza asupra prezentarii unui masacru misterior asupra unor colonisti din salbaticia Noii Frante (vezi si Nouvelle France), un incident care risca sa slabeasca deja instabila civilizatie abia in formare.

Productie de epoca, serialul este creat de Elwood Reid si are la baza romanul cu acelasi nume scris de Annie Proulx (ne-a oferit si Brockeback Mountain) – deci nu este inspirat din realitate, dar este ancorat in realitatea istorica. De regie s-a ocupat David Slade, care mai are in portofoliu contributii pentru „Breaking Bad”, „American Gods” sau „Black Mirror”, astfel ca regasim un stil curat si perfectionist, cu atentie la detalii.

Adaptarea National Geographic este o fictiune istorica, ce ne trimite intr-o regiune coloniala unde descoperim decoruri cu asezari din lemn, strazi noroioase, paduri dese si incaperi cu interioare modeste. Urmarim cum s-a facut colonizarea Americii de Nord de catre Franta in 1693, cand Lumea Noua era doar o promisiune pentru un nou inceput. Este vorba despre o perioada cand femei singure (resurse dorite, care nu au garantia respectului si a bunatatii) ajungeau aici pentru a se casatori si diversi infractori sperau la a doua sansa, integrandu-se in societatea abia in formare.

„Barkskins” se apropie foarte mult ca atmosfera dura si taioasa a dramei „Frontier” si reuseste sa surprinda piedicile formarii unei colonii, asa cum se arata in „Jamestown”, acolo intr-o prezentare mai mieroasa. La fel ca in cele amintite, se pune accent pe schitarea unei lumi gri unde violenta, murdaria si moartea sunt parte din normal.

Whom do you serve? The truth – Barkskins

Povestea incepe cu un intro care explica ca la sfarsit de secol XVII, nativii tribului Iroquois, regele Ludovic al XIV-lea al Frantei si o companie engleza se lupta pentru controlul teritoriilor din America de Nord, cunoscute ca Noua Franta (va deveni Quebec). Vedem apoi un sat in flacari, caruia ii urmeaza un masacru grafic, urmand ca atentia sa se mute asupra unei discutii care stabileste baza serialului – lupta pentru teritorii. Suspectii atacului sunt englezii, reprezentati de Compania Golfului Hudson, dar si un grup de Kanien’kehá:ka (Iroquois), intr-o incercare de a-i alunga pe francezi din regiune.

Cert este ca fiecare protagonist pe care il cunoastem, nou sau vechi locuitor al asezarii, are propria ambitie, cam cum se intampla si in „Deadwood”, cu care Barkskins imparte mai multe aspecte.

Poate cel mai sclipitor personaj ramane cel interpretat de David Thewlis (il siti din Harry Potter, Wonder Woman), langa care defileaza pionii principali ai povestii. Marcia Gay Harden, o interpreteaza pe Mathilde, poate una dintre cele mai puternice prezente feminine din intregul scenariu. Le mai cunoastem pe Melissande (Tallulah Haddon) si Delphine (Lily Sullivan), fiecare dintre ele avand secretele proprii. Unul dintre cele mai interesante aspecte, insa, il reprezinta identitatea unei copile orfane, cu care Mathilde leaga o relatie puternica.

Rene Sel (Christian Cooke) cauta sa scape de saracia din Franta, iar Charles Duquet (James Bloor) simte ca sosirea lui aici este o pedeapsa. Pentru mine, insa cel mai promitator este duo-ul format din Hamish Goames (Aneurin Barnard) si Yvon (Zahn McClarnon) sositi dintr-o asezare engleza in cautarea unui partener disparut.

Barkskins: Doesn’t matter what happened before. Here we can start again.

Povestea cu multiple fatete este una care reuseste sa surpinda destul de bine cateva dintre cele mai taioase aspecte ale omnerii: lacomia, egoismul, rautatea. Dar se compenseaza pe parcurs cu ideea despre supravietuire, respect si compasiune, pe fundalul unor vremuri apasatoare si o lupta intre triburi si natiuni. Daca vreti, o comparatie fortata, ar fi sa spun despre „Barkskins” ca este un western neconventional, cu tot ce implica acesta.

Uneori serialul „Barkskins” pare ca se pierde in personaje, unele servind mai mult ca aparitii episodice, pentru deschiderea unor noi subploturi care devin irelevante pe parcurs. Din fericire, pare ca pe parcurs productia isi stabileste o directie, iar conflictul cultural ramane punctul central. Si reaminteste despre modul in care unele societati si-au inceput existenta si pretul platit pentru unele civilizatii si civilizatie, fie ca a fost vorba despre tradari sau coruptie, vizionari.

In ciuda unui aspect apasator – crime, violenta – „Barkskins” are un subiect in care merita sa investesti timp, pentru aspectele istorice mai mult si pentru personaje mai putin (te atasezi greu de ele, pe masura ce motivatiile devin mai evidente).

Pentru un serial parte din subgenul period drama, „Barkskins” face o treaba extraordinara la nivel de costumatii, decoruri si locatii. Aminteste de sezoanele 4&5din „Outlander”, cand familia Fraser abia ce se stabiliea in tinuturile inca virgine ale Americii, a ceea ce avea sa devina un tinut vast.

„Barkskins” reuseste sa surprinda, cel putin in primele episoade si aspectul exploatari. Asta pentru ca face evident modul in care autoritatile politice din regiune aleg sa influenteze si sa isi exercite controlul. Este un serial nisat, care poate parea usor confuz la inceput. Cert este ca ofera o poveste inchegata despre cautarea libertatii si despre oportunitati, mai ales din perspectiva celor vulnerabili, totul cu jocuri economice si interese politice, choar daca vorbim de o perioada indepartata.

Serialul Barkskins are premiera pe National Geographic din 7 august