„It is difficult for a woman to define her feelings in language which is chiefly made by men to express theirs.”
- Regizor: Thomas Vinterberg
- Actori: Carey Mulligan, Matthias Schoenaerts, Michael Sheen, Juno Temple, Tom Sturridge, Jessica Barden
- Gen: Drama
- Premii: niciun premiu, nicio nominalizare
- Tara: Marea Britanie | SUA
- Durata: 119 minute
Cu danezul Thomas Vinterberg aveam sa ma familiarizez pentru prima oara odata cu vizionarea unui colaj de actiune, comedie si drama in „Dear Wendy”. Avea sa devina un favorit al publicului (si al meu) atunci cand stigmatiza un nevinovat si-l pedepsea intr-o comunitate oarba de furie si surda la argumente- „The Hunt„. A patra adaptare pentru romanul lui Thomas Hardy sufera o comprimare in ecranizarea lui Vintenberg, ceea ce inseamna ca se renunta la unele detalii care ar putea mijloci intelegerea protagonistei care este de multe ori judecata si de prea putine ori inteleasa. Anglia victoriana pictata de regizor este rurala, pitoreasca si uneori idealizata, pana la a deveni o perfectiune cum mai rar vezi in filmele de epoca, cand de multe ori campenesc inseamna murdar si praf.
In comparatie cu celelalte ecranizari, atat cat pot fura din amintirile mele, viziunea aceasta pare mult mai feminista, fara a uita sa arunce in scenariu si descoperirea sexualitatii, indiferent de formele servite/cerute/intelese. Scena de deschidere este un monolog rostit de o tanara care alege sa clarifice audientei ca prefera sa isi pastreze independenta. De altfel personajul Bathsheba Everdene (Carey Mulligan, competenta intr-un rol provocator) are grija sa lamureasca odata cu prima cerere in casatorie ca singura sa bogatie, pe care se bazeaza, este educatia pe care a ales sa si-o cultive. Refuzul primit de Gabriel Oak (Matthias Schoenaerts, surprinzator) un fermier glamour si umil, nu-l injoseste nici macar cand, in urma unor circumstante nefericite, isi pierde mica stana si ajunge sa lucreze pentru Batsheba care mosteneste o avere si ajunge sa coordoneze o ferma candva prospera. Aici va fi curtata de alti doi barbati, la fel de nestatornici: un general arogant si nesabuit, Frank Troy (Tom Sturridge) si un domn de varsta a doua, cucerit de spiritul ei rebel, William Boldwood (Michael Sheen).
Inainte de a fi o critica incisiva sociala sau o materializare a rastalmacirii incredereii unei femei, „Far From the Madding Crowd” este, fara sa fortez concluzia, o productie care incearca sa aseze un personaj care isi cauta identitatea, intr-un loc stabil, alaturi de cineva. Cu complicatii romantice, un quartet detaliat minutios devine suportul filmului. Camera nu surprinde doar peisaje campenesti si pastorale. De multe ori face portrete personajelor, acestea fiind inghitite de propriile decizii si actiuni. Evenimentele cataclismice (furtuna, incediu) tin loc de distragerea atentiei, care iti este imediat acaparata atunci cand un duel muzical intre Mulligan si Sheen emotioneaza. Asta fara ca inainte sa fi tratat cu indiferenta o coloana sonora fabuloasa.
Desi conventional, „Far From The Madding Crowd” al 2015 este unul modern si mai intim decat cele anterioare, la asta contribuind si salbaticia peisajelor surprinse in unghiuri favorabile (se bazeaza pe lumina naturala si pe spatiile deschise). Iar faptul ca personajele sunt la fel de vulnerabile si indecise, ne obliga sa apreciem si mai bine siguranta singuruia care stie ce vrea- Gabriel. O adaptare sincera, cu unele lipsuri, dar cu la fel de multe date specifice fidelizarii subgenului.
Filmul a fost vazut in cadrul Bucharest International Film Festival editia a XI a.
Vizionare trailer:
nota - 85%
85%
Nota
Vezi si...
Leave a reply Cancel
Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.
2 Comments
Prin blogosfera cinefilă (20 – 26 aprilie 2015) | Recenzii filme si carti
Lansarea DVD si Blu-ray 'Far from the Madding Crowd' - CineAmatorCineAmator