Articole tematice, Special

Istoria Cinderella/Cenusareasa in filme

„Cinderella, you’re as lovely as your name Cinderella, you’re a sunset in a frame

Though you’re dressed in rags, you wear an air of queenly grace

Anyone can see a throne would be your proper place.”

Cinematografia, literatura si muzica au demonstrat dintotdeauna interes pentru povestile fantastice, pentru folclor si pentru dragoste in general, in toate formele ei. Basmele sunt o sursa inepuizabila pentru naratiunile cinematografice, iar personajul Cenusaresei a inspirat de-a lungul timpului mai multe productii. Originile atribuite fratilor Grimm derivaeaza in mai multe culturi, temele ajungand sa aiba pe langa aspectul romantic, si implicatii politice.

La o scurta calatorie inapoi in timp, descoperim ca prima incercare de a aduce pe marile ecrane naratiunea, dateaza din 1899. Prima productie scurta, creditata pentru ecranizarea basmului, este una alb-negru din Franta, semnata de Georges Meiles. In 1911 si in 1914 sunt produse doua filme mute cu Florence La Badie, respectiv Mary Pickford in rolurile principale, amandoua cucerind audienta acelor vremuri.

Walt Disney lansa in 1922 primul proiect Cinderella, de doar 7 minute, urmand ca in 1950 sa reimagineze conceptul fetei sarmane de care un Print se indragosteste, printr-o animatie care serveste suport pentru urmatoarele productii ce au urmat. Pelicula a primit trei nominalizari la premiile Academiei Americane de Film pentru cel mai bun sunet, cea mai buna coloana sonora originala si cel mai bun cantec. In 1947, Rusia produce un musical, iar „The Glass Slipper” din 1955, produs sub sigla MGM, continua seria adaptarilor, urmata de „Cinderella” in 1957 (film de televiziune) cu Julie Andrews, mostenirea cea mai cunoscuta fiind compozitia muzicala „In My Own Little Corner.”

Anul 1960 marcheaza o interpretare grandioasa a lui Jerry Lewis, astfel ca personajul principal este un barbat ajutat de ursitoarea sa. Un alt musical din 1965 alege saa deschida filmul cu un popas pe care Printul il face la casa Cenusaresei de unde cere apa, ostenit dupa o calatorie. Si cehii cocheteaza cu basmul in 1969- „Popelka” si in 1973 (coproductie) cu „Tri orisky pro Popelku”. Britanicul „The Slipper and the Rose” (1976) ii are pe Richard Chamberlain si Gemma Crave pe poster. Rob Lowe si Jennifer Grey fac echipa pentru comedia „If the Shoe Fits” din 1990, iar Cenusareasa este de data asta o asistenta umila care lucreaza pentru un designer de moda. In 1997 urmeaza un remake al versiunii din 1965, cu prima protagonista de culoare (Brandy Norwood). La un an distanta in „Ever After” (1998)…

Articol complet in Revista @FILM  aici.

 

Vezi si...

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.