Productia „Pasaport de Germania”, regizata de Razvan Georgescu si produsa de HiFilm, Februar Film si HBO va fi difuzata in premiera la HBO joi, 27 noiembrie, de la ora 20:00.
„Ei, aici, in Romania, erau, totusi, nemtii. Ajunsi in Germania, erau romanii. Aceasta criza identitara nu e rezolvată si nu se rezolva daca nu te confrunti cu acest moment al plecarii din tara ta. De aceea cred ca acest film este eliberator pentru ei.”
O cercetare ampla si asidua despre cel mai mare negot cu oameni al secolului XXI, reprezinta tema pe care regizorul roman stabilit in Germania s-a preocupat. Cu antecedente in documentarul „Germania contra devizelor… O afacere în Războiul Rece“, Razvan Georgescu relateaza cu imagini de arhiva absurdul unei situatii de pe urma carora s-a profitat in ambele tabere. Intentia de a indreptati cele doua parti implicate pica uneori in defavoarea altora, insa imaginile de arhiva si marturiile celor carora nu le-a fost teama sa apara in fata unei camere de filmat, sunt dovezi suficiente pentru ca fiecare sa concluzioneze faptele ca fiind reale sau nu. Pelicula-document se axeaza mai mult pe relatarea modului in care transferul teritorial a afectat vietile celor implicati, fara sa neglijeze insa evidentierea modului in care manevrele cerute de politica de atunci, au fost manevrate si tinute sub control cu diverse impuneri.
In Europa secolului trecut, Romania si Germania facea un negot sistematic: populatia germana stabilita in Romania era vanduta tarii de unde sunt originari, regimul ceausit fiind remunerat pentru „eforturi”. Neglijand istoria care plaseaza poporul german pe meleagurile transilvanene, acordul secret era de fapt o conventie mutuala acceptata cu obloanele trase, de care unii aflau sau nu, implicau terte variabile sau pierdeau faptele.
Cu o durata de 89 de minute, documentarul permite ingramadirea unui calup complex de informatii, regizorul folosindu-se de acte doveditoare care au stat in spatele farsei care avea sa dezbine familii. Insa cele mai veritabile cadre sunt declaratiile celor implicati direct in procesul de schimb. De la ofiterii care coordonau intreaga miscare, pana la militienii care au orchestrat faradelegile si pana la supravietuitorii care gasesc in experienta lor o urma de razvratire, multumire, indignare sau usurare.
Nu se poate vorbi despre spontaneitate regizorala pentru ca totul este montat cu atentie, cadrele surprinse fiind mereu stabile. Razvan Georgescu a avut grija ca in produsul final sa fie totul alimentat cu emotii reale duse pana la limite. Imaginile de arhiva, metaforele-simbol vizuale (vezi trenul care vine si pleaca), explicatiile fara menajamente si implicatiile politice fac din subiectul filmului o completare temeinica si necesara despre filele unei istorii mai putin stiute. De urmarit, de analizat si de tras concluzii. O compilatie fara menajamente despre secrete inchise intr-un sertar prafuit, un documentar-expunere cu un punct de vedere (partial) obiectiv.
Cum a fost posibil sa vinzi un intreg grup etnic, aproximativ 245.000 de germani, din Romania comunista intre 1968 si 1989?
Vizionarte trailer:
Vezi si...
Leave a reply Cancel
Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.
1 Comment
Noaptea Alba a Filmului Romanesc 2015: editia VI - CineAmatorCineAmator