„Toata lumea o sa creada ca scena cu carele este rezultatul unor efecte CGI, dar nu este deloc asa'”
Saptamana trecuta, de vineri, 19 august, a intrat in cinematografe filmul istoric ‘Ben-Hur‘, remake al versiunii cunoscuta si apreciata din 1959. Cu aceasta adaptare, romanul lui Lew Wallace din 1880 a primit a cincea ecranizare.
La invitatia RanEvents Comm am luat parte la o intalnire planificata cu surprize si am avut ocazia sa discutam, sa aflam secrete si sa intram in culisele cascadoriilor din Romania, ocazie cu care l-am cunoscut pe Adrian Pavlovschi. Veteran in aceasta meserie, domnul practica activitati dintre cele mai periculoase pe platourile de filmare de aproape patru decenii. Aantrenat in Scoala Superioara de Cascadori, infiintata de regretatul Sergiu Nicolaescu ulterior a devenit coordonator pentru cei mai tineri.
Cunsoscut mai ales pentru rolul lui Mihai Viteazul („Batalia de la Calugareni”), domnul Pavlovschi are in palmares peste 200 de titluri pentru care si-a adus contributia. Florin Piersic, Andrei Serban, Sergiu Nicolaescu, Mircea Albulescu, Adrian Paul sunt cativa din cei pe care acesta i-a dublat in diverse scene si a lucrat cu nume ca Jean Claude Van Damme, Steven Seagal, Jason Scott Lee, Nicole Kidman, Peter Weller, Christopher Lambert, Daryl Hannah, Renee Zellweger, Nicolas Cage, Keira Knightley – povestind cu entuziasm si modestie despre multi dintre ei si despre ce presupune job-ul sau.
Incercand sa explice cu interes si rabdare ce inseamna sa faci cascade (denumirea inside intre practicanti), domnul a avut grija sa precizeze ca evolutia cascadoriilor este una considerabila, in comparatie cu ce se intampla in anii ’50, cand se turna filmul lui William Wyler. Daca pentru aceasta versiune nu au fost pierderi de vieti omenesti, pentru varianta din 1926 se pare ca mai multi cascadori au cazut victime.
La inceputul industriei filmului, totul era mai greu, insa nici pregatirea nu era atat de tenace si bine documentata.
Conform declaratiilor lui Pavlovschi cascadorii romani nu se specializeaza doar pe un element, acestia fiind cunoscatori si priceputi la orice – de la sarituri in gol, cascadorii cu masinile sau cu caii, pana la simulari de accidente. Lucru care le-a creat un oarece renume, astfel ca sunt cautati pentru multe oferte ale producatorilor straini.
Curioasa, am vrut sa aflu daca mai simt teama dupa atata timp. Si am aflat ca da, lucru care nu m-a surprins ci mai degraba mi-a confirmat ce stiam deja: frica te face uman. S-a povestit printre altele despre ce inseamna sa iti pui mereu viata in pericol, constient si sa iti asumi orice secunda ca fiind posibil fatala daca se face si cea mai mica greseala. Iar asta ma face sa apreciez mai mult munca celor pe care nu ii vedem niciodata, dar care merita un credit urias pentru contributia adusa milioanelor de scene facute credibil cu ajutorul lor, fie cu costul unor vanatai, rani, spitalizari.
Spre final, invitatii au avut parte si de o mostra de infruntare cu sabii intre doi cascadori romani. Pentru aceasta au avut timp de pregatire doar doua zile. Iar daca intr-un timp atat de scurt s-au atrenat cat pentru a ne prezenta ceva care arata foarte bine si au reusit sa livreze spectacol cu putin, este clar ca potentialul este urias.
Si ajung acum la ”Ben-Hur’ care in ultimul act are o scena nebuneasca de curse cu care. Daca nu ca spectacol, macar ca idee de pericol o sa va placa. Dar si pentru multele teme abordate – despre istorie, despre familie, despre religie.
Multumiri pentru gazduire LOKAL (Mihai Eminescu, nr. 57).
Detalii despre cum s-a facut faimoasa scena cu care pentru ‘Ben-Hur'(2016) – aici.
Cronica filmului ‘Ben -Hur’ este disponibila aici.
Vezi si...
Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.
Leave a reply