[REVIEW] Dunkirk (2017)

• Regizor: Christopher Nolan
  • Actori: Fionn WhiteheadDamien BonnardAneurin Barnard, James Bloor, Barry Keoghan, Mark Rylance, Tom Glynn-Carney, Tom Hardy, Jack Lowden, Cillian Murphy
  • Gen: Drama
  • Premii: niciun premiu, o nominalizare (la data publicarii)
  • Tara: SUA
  • Durata: 106 minute

Cronica film Dunkirk – am inceput sa fac un review despre acest film istoric imediat ce am iesit din sala de cinema, in gand. Cert este ca nu sunt in publicul tinta, dar pe urma mi-am dat seama ca nu exista un public anume pentru filmul asta. Pentru ca este atat de bine facut, inca nu trebuie sa fii cunoscator al evenimentelor din cel de-al Doilea Razboi Mondial, ca sa iti dai seama ca realizarile lui Nolan pentru Dunkirk sunt la superlativ. Dunkirk never surrenders. Este un film care te trimite direct pe front, fara instructaj despre supravietuire sau despre cum sa reactionezi cand arunci arma, ca sa fluturi mana pentru salvare. Si nu este primul de acest gen. Ritmul acestuia este progresiv, pentru ca in ultimul act totul sa se lege si sa devina insuporabil si sufocant ca atmosfera. Inca nu ma grabesc sa spun ca este cel mai bun film al anului, dar isi merita aprecierile, cand e atat de curat cinematografic, cu tot ce inseamna asta. Desigur, poate ca nu are musai ceva special, dar pentru ce si-a propus, este de apreciat.

Filmul Dunkirk relateaza un aspect destul de taios din WWII. Timp de noua zile, in iunie 1940, s-au facut eforturi uriase pentru a se salva soldati prinsi pe o insula franceza si inconjurati de forte germane ostile, care atacau din orice parte. Britanici, francezi, belgieni si canadieni deveneau egoisti in lupta lor pentru surpavietuire, dar pe de alta parte, civilii raspundeau unui apel de a incerca sa ii evacueze. Una dintre cele mai mari gafe militare, dar o operatiune de salvare incredibila deopotriva, o poveste care, cel mai probabil ar fi dat un al curs istoriei daca finalitatea ar fi fost alta. Firul narativ este mai greu de urmarit in prima parte, cand timeline-ul este fragmentat, dar pe masura ce actiunea avanseaza, o sa vezi ca toate planurile converg spre acelasi loc si timp, si totul capata sens.

DUNKIRK – povestea adevarata necunoscuta din al Doilea Razboi Mondial

Razboiul inseamna moarte. Salvarea vine prin acte egoiste sau printr-un ajutor cu costuri sau reprosuri ulterioare. Aflam asta (si) de aici. Versiunea asta nu este prima incercare de a vedea ce a insemnat salvarea unor tineri prea naivi si increzatori ca pot schimba lumea. Amintiti-va doar de cum ratacea personajul lui James McAvoy prin transeele din Atonement. Mai ramane varianta lui Leslie Norman din ’58, dar atunci apetitul si fascinatia pentru filme cu razboi erau altele. Si mai sunt altele – dar parca niciunul nu a surprins cu atata incapatanare emotia aia de pe campul de lupta sau dimensiunile epice ale unor batalii care par prea mult. Te apasa, te sufoca – parca uneori te enerveaza.

Dunkirk 2017

Dunkirk 2017

Christopher Nolan ne trece prin mai multe planuri temporale si repere – terestru, acvatic, aerian – pentru a reda povestea eforturilor salvarii britanicilor si francezilor retinuti pe o insula inconjurata de forte inamice. Totul este parca personal, intim, operatiunea axandu-se pe cateva personaje cu care emapatizezi, mai ales cand le vezi disperarea cu care cauta solutia unui puzzle. Unii fug, altii lupta. Pe uscat cei ramasi in viata cauta orice mod ca sa evadeze, in aer doi piloti fac tot ce pot sa darame inamicii iar pe apa eroi fara nume vin sa salveze copiii altora.

Hans Zimmer – compozitor pentru Dunkirk

Autorul se foloseste, din nou, de muzica lui Zimmer, pentru a te santaja cu cateva momente sfasietoare. Ne ofera un soundtrack bun care contribuie la intensificarea unor secvente.

Foarte mult mi-au placut distributia si portretele facute: tineri speriati de alegerile lor, interpretati puternic, indiferent ca alearga prin nisip sau ca plutesc in deznadejde in apa. Cillian Murphy este (poate) cel mai bun, dar este destul de greu sa numesti doar unul cand fiecare are timp de afisare egal si fac, in principiu, cam acelasi lucru.

Fiecare bomba, bubuitura, impuscatura, manevra de avion, scufundare de vas sau pas se aude atat de real. Un film care nu se incurca in replici – e istorie redata prin multa munca de camera.Si te intrebi daca asta este suficient sa il faca memorabil.

Un film dinamic, sobru deopotriva, cand concentrat sa arate haosul unui plan, cand reusita altuia. Poate ca entuziasmul este mai mare decat ar trebui, dar nu ii poti nega suspansul creionat. Nu cauta un film obisnuit de razboi – Nolan nu a facut niciodata ceva tipic.

Loading...