Special

[REVIEW] Divergent: Allegiant (2016)

The_Divergent_Series_Allegiant_Part_1_1457353891_2016” Tris, to your people you’re a Divergent. To me, you are a miracle. You’re genetically pure. The rest are damaged. You’re the only one worth saving.

• Regizor: Robert Schwentke
  • Actori: Shailene Woodley, Zoë Kravitz, Naomi Watts, Theo James, Miles Teller, Maggie Q, Jeff Daniels, Ansel Elgort, Bill Skarsgård
  • Gen: SF, Aventura
  • Premii: niciun premiu, nicio nominalizare (la data publicarii)
  • Tara: SUA
  • Durata: 121 minute

In 2014 o cunosteam prima oara pe Beatrice Prior – Tris – o tanara de 16 ani care alegea sa ignore regulile si sa se rupa de comoditatea unei factiuni umile, pentru a se alatura Neinfricatilor, unde il intalnea pe Four. De atunci s-au intamplat multe: s-a maturizat, a cunoscut si pierdut prieteni, a invatat sa inteleaga altfel. Sau cel putin asa ar trebui, doar ca aici, dupa doua filme in care a avut timp sa infrunte diverse pericole, sa faca sacrificii si sa vada altfel lucrurile, pare ca personajul nostru face in continuare alegeri proaste. Aici gresesc cel mai mult scenaristii. Si cand spun la plural, acum imi dau seama ca tocmai asta ar fi o posibila cauza pentru eventualul esec al adaptarii. Au contribuit patru persoane la acesta, ceea ce nu poate insemna decat diferente de opinii sau o aglomerare de idei care intr-un final nu au facut decat sa afecteze produsul final.

Regizorul Robert Schwentke (Flightplan, The Time Traveler’s Wife, Red, R.I.P.D) preia fraiele de la precedentul capitol al francizei – Insurgent – si continua in acelasi stil. Doar ca de data asta pare ceva mai preocupat de tema SF si o exploateaza extravagant mai mult decat ar trebui. Nu zic ca e tocmai gresit, dar uneori exagereaza si elanul de a impresiona cu efectele vizuale nu ajuta prea mult aprecierile (vezi scena de decontaminare, cel putin ciudata). De altfel, zonele desertificate, poluate, gadgeturile, asezarile abandonate sau vehiculele de transport sunt facute bine, cat sa placa.

In calitate de cititor si fan al cartilor, recunosc ca dupa cinci minute eram deja pierduta si am renuntat sa mai sper sa recunosc pasaje din volumul parcurs. Nu ca as avea musai o problema cu improvizatiile.

‘Allegiant’ continua evenimentele exact de unde erau lasate cu un an in urma. Dupa indepartarea lui Jeanine de la conducere, mama lui Four, Evelyn (Naomi Watts) s-a autoimpus ca lider si judecarea celor vinovati de tradare se transforma cu acordul ei, in executii publice. Inainte de a-si urmari fratele umilit si omorat, Tris decide sa evadeze dincolo de zid, alaturi de Four. Si da crezare vorbelor din mesajul descoperit, cand erau invitati sa se alature celor care au pus bazele comunitatii. Insa nu au siguranta ca sunt asteptati.

Imi place sa judec atributele unui film SF in functie de investitia facuta in proiectarea armamentelor militare. Si aici arata bine, iar tehnologiile de viitor imaginate desi sunt uneori superficiale, nu trag filmul jos. Din pacate de asta au grija actorii, care nu par mai deloc implicati in proiect, iar fiecare isi asuma postura cu care au fost etichetati – mascarici (Peter), hot guy (Four), eroina (Tris), vulnerabilul (Caleb). Iar ceilalti au doar aparitii pasagere, fara sa fie conturati in vreun fel. Nici macar Jeff Daniels nu impresioneaza. Si nici pare ca incearca.

(Macar) Filmul inca arata bine din punct de vedere vizual. Mai ales atunci cand ne plimbam prin intinderea desertica facuta in tonuri de rosu si galben. Doar ca personajele si-au pierdut din tonuri si repeta aceleasi greseli. Si actorii au potential, ceea ce face si mai trista concluzia.

Actiunea avanseaza greoi. Filmul pare sa se fi indepartat de identitatea cu care debuta, iar plotul este subtire, pus in sarcina unor eroi care par debusolati si suparati. Este in mare, o reabordare a aceleiasi teme din seriile precedente – lupta pentru putere si cautarea identitatii. Dar decorurile facute de ansambluri tehnologice si elemente ale societatii distopice sunt mai bune.

Climax-ul pentru anticipatul final din franciza pare temporar (cartea a treia s-a impartit in doua filme) si nu ne ramane decat sa asteptam ca deznodamantul care va veni vara viitoare sa fie mai complex si autentic. Potential exista, la fel si cerere pentru o abordare diferita. Cert este ca vizionarea nu face rau, mai ales adeptilor young adult movies/tv series/ books. Doar ca e prea mult din prea mult, fara sa fie nevoie si mai complicat decat ar trebui.

Filmul intra in cinematografe din 11 martie si este distribuit de Freeman Entertainment.

Premiera este programata cu o saptamana inainte de cea din SUA, multumitia distribuitorului din Romania.